מכוניות גורמה: רכבי-על בהזמנה אישית
חברות היוקרה בעולם מציעות רכב ב"תפירה אישית" של כל מה שתחלמו עליו – מהמנוע ועד הגלגל. אה, כן, זה יעלה לכם חמישה מיליון יורו בלבד
מכוניות גורמה: רכבי-על בהזמנה אישית
שוק מכוניות העל ממשיך להראות נתוני עלייה. אילוסטרציה: thinkstock
תמיד רצית לעצב את הרכב שלך קצת אחרת, לשנות בו משהו או להוסיף פריט, ממש, אבל ממש הכרחי? עכשיו זה אפשרי. חברות היוקרה בעולם, מציעות רכב ב"תפירה אישית" של כל מה שתחלמו עליו – ממנוע ועד גלגל. אה, כן, זה יעלה לכם 5 מיליון יורו בלבד.
בשנת 2008, עם התמוטטות הבורסות בעולם, נכנסה תעשיית הרכב לאחת התקופות הקשות בתולדותיה. ענקי רכב גדולים וותיקים כמו GM - 'ג'נרל מוטורס' ו'קרייזלר', פשטו את הרגל ופתחו בפעילות מחודשת, הפעם תחת שליטה של הממשל האמריקני. מתחרים אחרים נאלצו לצמצם פעילויות פיתוח יקרות ונכנסו לתקופת הישרדות קשה.
מותגי העל ממשיכים להראות עלייה
ובעוד אלה נאנקים תחת עול המצב הכלכלי, נראה היה שתחום אחד אינו מושפע כלל מהמשבר – תחום רכבי היוקרה והפרימיום. בחלק העליון של רכבי הפרימיום האקסקלוסיביים, ניתן למצוא שמות ומותגים כמו 'פרארי', 'למבורגיני', 'אוסטין מרטין', 'בנטלי' ו'רולס רויס'. מותגי היוקרה הללו המשיכו להראות עלייה מתמשכת ועקבית במכירות, בעוד מתחריהם העממיים סבלו מהשפל ונאלצו להסתמך על עזרה של ממשלות אירופה, במבצעי גריטה של רכב ישן.
הסיבה לכך, ככל הנראה, נובעת מהעובדה שמי שיש לו כסף ויכול להרשות לעצמו רכב שמחירו באירופה גבוה מ-200,000€, לא ממש מודאג או פגוע ממשבר כלכלי עולמי כזה או אחר.
כמובן, שעובדה זו לא נעלמה מעיניהם של קברניטי חברות הרכב. מזה מספר שנים שאלו עמלים בקצב על משיכת לקוחות חדשים ושימורם של הקיימים. זאת באמצעות האצת קצב הפיתוח, עיצובים חדשים ומיטב הטכנולוגייה בתחום השילדה, ההנעה, מערכות הבטיחות והמדיה.
ממסלול המרוצים לרכבי היוקרה
טכנולוגיות, שבדרך כלל פותחו לטובת רכבי המרוץ, מצאו עצמן מגיעות במהירות ואף בקדימות לקבוצת רכבי העל היוקרתיים. שלדות, שעשויות כולן מקלוב של סיבי פחם, בדומה לאלו שמוצאים במכוניות המשתתפות בתחרות פורמולה 1, הופיעו בלמבורגיני Aventador ובמקלארן MP4-12C, שתיהן מכוניות משמעותיות בקטגוריה שנועדו לקחת לקצה את ביצועי הכביש.
סיבי הפחם, ששימשו בעבר, כמעט אקסקלוסיבית, את תעשיית המטוסים, מאפשרים כיום ליצור מבנה קשיח ביותר עם חיסכון משמעותי במשקל. זאת לעומת מבנה דומה מאלומיניום. עלויות הייצור הגבוהות, בתהליך שרובו ידני, גרמו לו להישאר, כמעט בלעדי לרכבי המרוץ. דוגמה טובה לכך היא מכונית הפרארי מדגם 40F, שאי שם בסוף שנות ה-80, הייתה הראשונה להשתמש בשלדה מסיבי פחם, ועד היום נחשבת לאחת ממכוניות העל הטובות בכל הזמנים.
הישר ממסלול המירוצים. אילוסטרציה: thinkstock
רכב עם מצב רוח
שינוי נוסף שמוטמע ברכבי על הוא במערך המתלים. בעבר הכילו אלו בוכנה הידראולית וקפיץ פשוטים. כיום, מורכבת ברכבים מערכת הנשלטת על ידי מחשב של בוכנות, המכילות נוזל המושפע משדה מגנטי. תחכום זה מאפשר לשנות את התנהגות הרכב בהתאם לתנאים המשתנים של הדרך. מנסיעה מנהלתית לסופר העירוני, שם נדרשת נוחות מקסימאלית ועד לסשן במסלול המרוצים - שם יש צורך בקשיחות ואחיזה מרבית. המעבר ממצב למצב, נעשה בלחיצת כפתור, כשבנוסף לקשיחות המתלים במצב מרוץ, יתווסף גם שינוי בתגובת המנוע, מהירות העברות ההילוכים וחדות ההגה, כך שברכב אחד, ניתן לקבל מספר "מצבי רוח" של הרכב ולא רק של הנהג או אשתו.
כל השינויים הללו מבוצעים בשל רצונם של מספר רב של לקוחות, שהרכב ישמש לא רק לגיחות בסוף שבוע, אלא גם לשימוש יומיומי. התוצאה היא, שכיום, אין שום מניעה לקחת את הפרארי הנוצצת והקלאסית ולהשתמש בה ביום יום, כמעט כמו במאזדה. נו טוב, קצת הגזמתי.
מקסימום ביצועים, כוח ומהירות
תחום ההנעה עובר גם הוא תהפוכות לא מעטות. אחרי שנים של הסתמכות על טכנולוגיות ותיקות, שינויים גלובליים בתקנות הזיהום והזרם הירוק, הכתיבו גם כאן לא מעט שינויים בגישה. הדרישה הבסיסית מרכבי הפרמיום היא למקסימום ביצועים, מקסימום כוח ומהירות. כל אלו לא ממש מסתדרים עם מנועים צנועים וחסכוניים, כך שנדרשו לא מעט פתרונות יצירתיים.
אחד מהפתרונות המוצעים, הוא הקטנה של נפח המנוע ושימוש במגדשי טורבו – בדרך כלל שניים או יותר – המאפשרים ליצור מנוע קומפקטי וחסכוני יותר בשימוש נורמטיבי, אך בעל כוח ומומנט העדיף על מנוע אטמוספרי רגיל. דוגמה לכך ניתן למצוא בב.מ.וו 5M החדשה, שנטשה את השימוש במנוע 10V לטובת 8V כפול מגדשים, בעל נפח קטן יותר, אך עם תוספת של מעל 50 כח סוס וזמינות מומנט עדיפה - כל זאת עם צריכת דלק עדיפה ורמת זיהום נמוכה יותר.
עוברים למנוע היברידי. אילוסטרציה: thinkstock
דרך אחרת שבחרו חלק מהיצרנים, היא שימוש במנועי ההיבריד, המשלבים בין מנוע בנזין למנוע חשמלי וסוללות. טבעי היה למצוא את הטכנולוגייה, שפותחה לפני לא מעט שנים בטויוטה, עוברת לאחותה היוקרתית לקסוס, המציעה את קשת הדגמים שלה בגרסה היברידית. אל החברה היפנית, הצטרפו לאחרונה, גם היצרניות הגרמניות כמו 'פורשה', 'ב.מ.וו', 'מרצדס' ואף 'אאודי'.
האם יש סיכוי לראות בעתיד מכוניות עממיות נוספות עם ביצועים כשל פרארי או למבורגיני הייבריד? התשובה היא, שמאד יכול להיות, אבל סביר יותר להניח שהשימוש שם יהיה שונה לגמרי. מספיק להציץ למכוניות פורמולה 1 של השנה האחרונה. כולן עושות שימוש במערכת KERS - Kinetic Energy Recovery Systems. מערכת זו אוגרת אנרגיה המשמשת לבלימה ומאפשרת להשתמש בה לזמן של מספר שניות, על מנת לקבל תוספת של כוח למנוע הבנזין. את התוספת הזו, ניתן לנצל בזמן של תאוצות חזקות. יתרונות המערכת, שהינה קומפקטית ואנה צורכת סוללות רבות, שהיו מעלות את משקל הרכב, כפי שהזכרתי. מה שעובד על מסלול המרוצים, עושה את דרכו באופן מהיר למכוניות העל, כך שסביר להניח, שנראה בקרוב שימוש באפליקצייה של טכנולוגייה זו באחד מרכבי הכביש הפופולארים.
צבע ורוד עם נקודות תכולות
כיוון נוסף שהולך ופורח בתחום רכבי היוקרה, הוא הפרסונליזצייה. ללקוחות מסוימים, לא מספיקה האקסקלוסיביות של הדגם אותו בחרו, הם רוצים "לתפור" לעצמם את הרכב לפי טעמם האישי. אם בעבר ניתן היה לבחור מתוך מספר צבעים ו/או שתיים או שלוש קומבינציות עיצוב לפני הרכב, כיום, מציעות רוב חברות הרכב האקסקלוסיביות, שירות ייחודי, במסגרתו, יכול הלקוח לבחור באופן אישי את הצבע החיצוני, את הריפודים הפנימיים, הג'אנטים ועוד, אך ורק על פי טעמו האישי.
בפרארי, לדוגמה, פתחו לאחרונה את שירות ה-Tailor made – מכונית בתפירה אישית. במסגרת שירות ייחודי זה, בתוספת מחיר לא סמלית כלל למחיר הרכב, הלקוח יושב עם צוות מעצבים בסטודיו, וביחד הם בוחרים את שילובי הצבעים והחומרים למראה המכונית, מבפנים ומבחוץ - מתוך מגוון אינסופי של חומרים, צבעים, עורות משובחים במגוון עיבודים, שילובי אלומיניום או עץ, המופיעים על הפנלים השונים, ועד לצביעה כוללת של הרכב בשיטות ייחודיות.
בוחרים יחד את העיצוב המועדף עליכם. אילוסטרציה: thinkstock
האחת שלכם
לאלו שלא מתרשמים מכל האפשרויות שהצגנו עד כה, קיימת גם האפשרות לייצר, במיוחד בשבילכם, מכונית one off - כלומר, רכב ייחודי בעל עיצוב מקורי שנבנה לפי טעמו של הלקוח, באופן חד פעמי ומקורי. בדרך כלל, לצורך עיצוב ייחודי וחד פעמי, נלקח בסיס מכאני קיים של אחת ממכוניות העל ועליו יוצרים מרכב חדש לחלוטין. התהליך דומה מאד לפיתוח של רכב חדש לגמרי ולכן גם המחיר בהתאם. אם תתעקשו – מדובר על מחיר הנע סביב ה-5 מיליון יורו לרכב אחד. במחיר כזה תקבלו מכונית מצוינת, שבוודאות, אין לאף אחד מהשכנים שלכם.
אמיר זייד, תושב גבעת עדה, בעל תואר MA בעיצוב הרכב - מומחה בעיצוב ומידול רכבים ומוצרים. את הרזומה שלו מפארות עבודות על מספר דגמי רכבים, בכמה ממרכזי העיצוב הידועים ביותר בתחום, ביניהם 'פרארי', 'סטודיו אידאה', 'פינינפארינה', 'פיאט' ו'צ'נטרו סטילה'. זייד מתמחה בעיצוב ומידול תלת מימד של רכבים, משלב הסקיצות ועד ההכנה לייצור, עיצוב ופיתוח של רכבים ביטחוניים, פיתוח של מיזמים תחבורתיים ועיצוב ופיתוח מוצרים.
כתבות נוספות בנושא:
היאכטות הגדולות בעולם >>
יעוץ לרכבי יוקרה ושיט >>
הכל על שירותי קונסיירג' >>